Hogyan árazd be a szolgáltatásod szolgáltató egyéni vállalkozóként?
Mi az az ár, ami még nem “túl sok” a potenciális vásárlóidnak, és még hajlandóak kifizetni?
Egyáltalán, honnan tudhatod, hogy ami árat kitaláltál a szolgáltatásodnak, az jó vagy nem jó?
Az alábbi cikkben röviden összefoglalom, hogy a szolgáltatásod árazásához miket érdemes átgondolnod, és adok pár konkrét javaslatot és gyakorlati feladatot, hogy miket számolj ki ahhoz, hogy jobban be tudd lőni a szolgáltatásod árát.
Na de akkor hol kezdjük?
Én azt javaslom, hogy a fenti árazási metódusokat használd vegyesen. De jöjjenek a konkrét javaslatok, lépések! Vedd komolyan, és végezd el az alábbi feladatokat! Ezek segítségével a szolgáltató egyéni vállalkozók TOP 10%-ába kerülhetsz az árazás terén!
1, Írd össze minden kiadásodat!
Fontos tudnod, hogy mire mennyit költesz. Amíg nem tudod pontosan, hogy hónapról-hónapra mennyi pénzt kezelsz, mennyi pénzt költesz, addig félig vakon mozogsz az árazásban is.
Ha nem tudod, hogy mennyit költesz pontosan, akkor azt se tudod pontosan megmondani, hogy mi az a pont összegszerűen, amikor “nullán vagy” anyagilag. Ha pedig nem tudod, hogy mikor vagy nullán, akkor azt is bajos megmondani, hogy mikor és mennyi profitot termeltél.
Ha nem tudod megmondani, hogy mennyi profitot termeltél a múlt hónapban, akkor azt is nehéz lesz meghatározni, hogy adott esetben mennyivel emelj árat ahhoz, hogy elérd azt a cél bevételt, amit szeretnél.
Minimum két fő kategóriát határozz meg: magán kiadások, és a vállalkozással kapcsolatos kiadások.
Azért érdemes szétválasztani a kettőt, mert így pontosan fogod látni, hogy mennyi pénzre van szükséged a megélhetéshez, mennyi fizetést szeretnél adni magadnak, mennyi pénzt szeretnél megteremteni hónapról-hónapra.
Emellett pedig látnod kell azt is, hogy a vállalkozásodra mennyit költesz. Ez sokszor nem lesz egy konstans szám, mert elkezdesz hirdetésre költeni, veszel nagyobb tárhelyet a weboldalnak, egyre több szoftverre fizetsz elő, elvégzel még egy újabb kurzust, stb.
Hiába vagy egyéni vállalkozó, aki egyedül dolgozik, gondolkodj két lépéssel tovább! Ha felfut a biznisz, és jól jön majd egy virtuális asszisztens vagy bármilyen alvállalkozó segítsége, az is már a “céges” kiadásokat fogja gyarapítani. Ahogyan növekszik a vállalkozásod, úgy növekszenek majd a céges kiadások is. Ez teljesen rendben van, csak lásd, tudd, hogy ez így működik, és légy tisztában a kiadásokkal!
A kiadásokat vezesd pontosan, és mindent írjál fel, még a legkisebb összeget is!
2, Nézd és mérd, hogy mennyit dolgozol!
Alkalmazottként sokan triviálisnak veszik – és beszélnek is róla – hogy a napi 8-9 órás munkaidőből kb. 4-6 órát dolgoznak ténylegesen. Mert reggel egy kis kávé, egy kis small-talk a kollégákkal, egy jó kis ebédszünet, uhh, utána inni kell még egy kávét, meg a hírekre is rá kéne nézni, stb…
Amikor én főállású szabadúszó vállalkozóként elkezdtem mérni a saját munkaidőmet, nagyon meglepődtem.
Mert az jött ki, hogy legjobb esetben is, ha a heti-havi teljes “munkaidőmet” néztük, akkor az jött ki átlagban, hogy a napjaim kb. 50-60%-át töltöm pénzt termelő feladatokkal. Igen, a napi pl. 8 órás munkaidőmből napi kb. (NETTÓ!) 4-5 óra volt az, amit ténylegesen weboldal kivitelezéssel, marketing tanácsadással töltöttem.
Napi 4-5 óra volt az, amikor olyan tevékenységet végeztem, ami közvetlenül pénzt hozott.
Ezt pedig egy nagyon fontos tudatosítanunk magunkban vállalkozóként! Fontos, mert nincs egy olyan főnökünk, mint egy klaszikus munkahelyen, aki az asztalra csap, ha a nap végén nincs leadva az excel tábla, nincs kész a brief, nincs élesítve a weboldal, vagy nem hívtuk fel az aznapi 2 potenciális érdeklődőt. Ez pedig sokszor azt eredményezi, hogy a napjaink könnyen szétcsúsznak, szétfolynak, ha nincs bennünk egy relative jó és erős kontroll.
De akkor mivel ment a másik 40-50%-nyi idő?
Azzal, hogy Facebook csoportokban válaszolgattam embereknek, poszokat írtam-készítettem, képeztem magam egy újabb tréninggel, adminisztráltam, hirdetést készítettem, hirdetéssel szöszöltem, olyan anyagokat gyártottam vagy készítettem elő, amik majd egyszer jók lesznek erre-arra, aztán valójában sosem valósultak meg. Vagy éppen próbáltam együttműködő partnereket találni, velük egyeztettem, beérkező megkeresésekre válaszoltam, néztem, hogy a konkurencia mit-hogyan csinál, stb.
Persze, ezek mind kellenek, hiszen nincs olyan, hogy valaki 100% produktivitással működik.
Egyéni vállalkozóként vagy kicsi cégként nincs olyan, hogy a napi “munkaidőd” 95-100%-ban csak és kizárólag olyan feladokat csinálsz, amik közvetlenül pénzt hoznak, tehát 1:1-ben ki tudod számlázni az adott tevékenységet valamely ügyfelednek.
Nincs olyan – főleg kezdő vállalkozóként – hogy minden projekted (szuper) profitos.
Volt olyan webshop építési megbízásom, amiben “rutinosan” megkérdeztem már az ajánlatadás előtt, hogy ugye vannak képek a termékekhez, és azok jó képet, jó felbontással, stb.? Igen-igen, persze! – jött a válasz, amivel én megelégedtem.
Na amikor oda értünk, akkor kiderült, hogy azok a szuper képek olyan felbontásúak, amik még egy mai okosóra apró kijelzőjén is pixelesek lennének, és ráadásul volt abból is kisebb-nagyobb, négyzet, álló és fekvő formátumú is, különböző hátterekkel. Az elvárás felém meg az volt, hogy mindegyik legyen álló formátumú (szuper felbontással természetesen), háttér nélkül, hogy egységesek legyenek a képek.
Mondanom sem kell, hogy nem sikerült ezt megugrani.
De ettől én még próbáltam kihozni valamit a dologból, hogy valahogy kinézzen a webshop amikor átadoma az ügyfélnek. Levettem a háttereket a képekről, próbáltam egységes formátumra hozni azokat, stb. Jó sok órám elment vele, ami plusz munkával természetesen nem kalkuláltam. Ennél a projektnél nagyon sok ilyen “apróság” volt, és a végeredmény – nem meglepő módon – egy combos bukó volt nekem. A profit mint olyan, távolról röhögött rajtam.
Egyébként az ügyféllel találkoztam a weboldal átadáskor, és elővett 2 db fél milliós laptopot, a szintén fél milliós telefonját, és egyébként a kb. 10 milliós autójával jött. Ott esett le az a tantusz is, hogy egyébként sem kértem jó pénzt a webshopért, miközben az ügyfélnek kényelmesen belefért volna a duplája is.
Tanulság: pontatlanul mértem fel az ügyfelet, az adottságokat és az ügyfél lehetőségeit, valamint az igényeit is.
Rengeteg munkaidőm ment el rá, amit nem tudtam – és mivel én mértem fel pontatlanul előzetesen a helyzetet, képem sem volt – kiszámlázni pluszban az ügyfélnek.
Na ezért is fontos mérnünk és pontosan tudnunk, hogy milyen feladattal, részfeladattal mennyi időt töltünk. És fontos tudnunk, hogy ezen feladatok és részfeladatok pénzt termelő tevékenységek-e, vagy sem.
Egy Facebook vagy Insta poszt megírása nyilván szükséges, hogy láthatóak legyünk az adott platformon, de közvetlenül nem termel pénzt, nem tudjuk kiszámlázni senkinek az arra fordított időnket. Egy TikTok videó elkészítése szintén sokat lendíthet az ismertségünkon, adott esetben hozhat akár új érdeklődőket is. De kiszámlázni ugyanúgy nem tudjuk. Mégis, ezekkel a dolgokkal is nagyon-nagyon sok időnk el tud menni.
Ha mérjük a “munkaidőnkben” az feladatokra fordított időket, szükség esetén sokkal könnyebb-egyszerűbb lesz priorizálni a feladatokat. Egy húzós, melós időszakban nem kérdés, hogy – ideiglenesen – el lehet hagyni a Facebook poszt írást, a TikTok videó készítést és egyéb feladatokat. De pl. a számlák kiállítását, a bejövő megkeresésekre a válaszok megírását nem lehet és nem szabad elhagyni, miközben azok sem feltétlenül kiszámlázható feladatok.
3, Milyen szolgáltatásaid vannak?
A következő lépésben írd össze, hogy milyen szolgáltatásaid vannak! Mindenféle szolgáltatást, amiből az elmúlt 3 hónapban legalább 1-et is eladtál, illetve amiből a következő hónapokban el szeretnél adni az ügyfeleidnek, azokat mind írd össze!
Miért jó és kell ez?
Azért, mert ha erre rászánsz 30-60 percet, akkor rájössz, hogy igazából sokkal több mindennel foglalkozol, mint ahogyan azt elsőre, kapásból gondolnád, és sokkal több mindenben tudsz segíteni a követőidnek, mint azt sokszor gondolod-feltételezed.
Tehát a tudásoddal, az értékadási képességeddel és lehetőségeiddel jobban képbe kerülsz, és jobban fogod becsülni saját magad és a tudásod.
Ezen felül egyébként azért is írd össze az ÖSSZES szolgáltatásod, amit az elmúlt időszakban eladtál, vagy amit el tervezel adni, mert így rájöhetsz arra is, hogy bár valamit értékesítesz akár rendszeresen, de nem szereted annyira. Már nem villanyoz fel, vagy mindig csak nehézkesen megy a megvalósítás, stb. Ergo, ha emellett látod, hogy viszont van másik 3 szolgáltatásod, ami jól megy, könnyen megy, hozza a pénzt, akkor könnyebb elengedni a rosszabb, már kevésbé kívánatos szolgáltatást – mert látod, hogy ha azt elengeded, akkor majd másból jön be pénz.
Nyilván, ha a fő szolgáltatásodat akarod kidobni, ami a bevételed 70%-át hozza, akkor sürgősen el kell gondolkodnod pár dolgon, de feltételezem, hogy nem ez lesz a helyzet.
Következő lépésként írd mindegyik szolgáltatás mellé, hogy havonta átlagosan hány darabot adsz el belőle. Így látod azt, hogy mi megy könnyen, jól, mit vesznek a leginkább az ügyfelek.
Majd írd oda mindegyik szolgáltatás mellé egy plusz oszlopba, hogy end-to-end mennyi idő mindennel együtt, amíg leszállítod az adott szolgáltatást.
Vegyük azt, hogy pl. coach vagy, én bejelentkezem hozzád egy alkalomra. Akkor
- egy pár perces feladatod, hogy az időpontfoglalóban megnézd, hogy ki jelentkezett be hozzád, és megnézed, hogy online kártyával kifizettem-e előre az alkalmat (5 perc)
- a konzultációnk előtt megnézed az automata e-mailre küldött válaszaimat, amiben röviden leírom, hogy milyen pl. business témájó elakadásom-kérdésem van, így egy kicsit képbe kerülsz, hogy kb. milyen konzultációra, coachingra készülhetsz (30 perc)
- eljön a coaching időpontja, és beszélgetünk egy órát (60 perc)
- ha van nálad ilyen, akkor készítesz egy rövid jegyzetet vagy memot, amit elküldesz nekem emlékeztetőként (15 perc)
Összességében tehát az egy órásnak mondott és gondolt coaching alkalom valójában 110 percedet vitte el. Majdnem dupla annyit, mint amit elsőre gondol az ember. Hisz az egy órás coaching alkalom az egy óra és kész.
Hát nem.
Szóval ezzel a szemüveggel gondold végig mindegyik szolgáltatásodat, amit felírtál a listádra!
Egy grafikusnak nem 8 óra egy logó elkészítése – ami a tényleges logó rajzolási munka – hanem attól több. Mert van előzetes egyeztetés az ügyféllel, van közben egyeztetés, több verziót is készít a grafikus, hogy választhasson grafikai irányzatot az ügyfél, aztán a végén is van konzultáció, stb., szóval biztosan több idő megy el rá. Csak ezekről sokan nagyon egyszerűen megfeledkeznek. Pedig ez is a munka és a feladat része, ami nélkül nem tudna elkészülni a végeredmény.
Ha a coach sosem készül fel az ügyféllel történő beszélgetésekre, akkor valószínűleg nem lesz nagyon sikeres, mert a felkészületlensége érződni fog rajta. Persze, “séróból” le lehet hozni sok szituációt, de 1-1 adott ügyféllel ezt nem lehet – vagy inkább nem szabad – sokszor eljátszani, mert ez nem éppen profi hozzáállás.
Egy fodrász sem tud úgy dolgozni, ha nincs feltöltve a hajnyíró gép, nincs megélezve az olló, elfogyott minden hajfesték. Valamit biztos össze lehet ollózni, csak nem biztos, hogy a vendég is maradéktalanul boldog lesz az eredménnyel.
4, Mi hozza a pénzt?
Következő lépésként írd oda mindegyik szolgáltatás mellé, hogy melyikért mennyi pénzt kérsz el alkalmanként.
Ez után, ha a havi eladási számot megszorzod az eladási árral, máris látod, hogy egy hónapban átlagosan kb. mennyi bevételed van az adott szolgáltatásból.
Ez baromi hasznos tud lenni, amikor azon gondolkodsz, hogy melyik szolgáltatásodra helyezd a fókuszod, mit lenne érdemes jobban nyomni, vagy éppen lehúzni a listáról, mert nem éri meg azzal vacakolni.
Megjegyzés: ha összeadod az összes szolgáltatásod átlagos bevételi számait, akkor megközelítőleg akkora bevételi összeget kell kapjál, amik közelítik az elmúlt hónapok tényleges bevételeit. Ha a kettő nagyon nem passzol össze, akkor valahol valami szám nem stimmel. Nézd át a táblázatot! Lehet, hogy nincs is annyi eladásod átlagosan havonta? Valamelyik szolgáltatásod nem is megy annyira? Vagy éppen már magasabb áron adod el a szolgáltatásodat, vagy több darabot adsz el, mint amennyit beírtál? Ellenőrizd, hogy a számok legalább nagyjából összeérnek-e!
Emellett szintén ki tudod számolni, hogy a havi átlagos eladási szám és az adott szolgáltatásra fordított idő szorzata micsoda.
Végül pedig a havi, az adott szolgáltatásból származó bevételt oszd el az adott szolgáltatásra fordított havi ráfordított összes idővel. Így kapni fogsz minden szolgáltatásra egy órabért.
Ez az órabér is sokat segíthet abban, hogy melyik szolgáltatással érdemes vagy nem érdemes foglalkozni.
Ha pedig az jön ki, hogy a legtöbbet eladott, vagy a legfontosabb szolgáltatásod óradíja a legalacsonyabb, akkor érdemes feltenni azt a kérdést, hogy “miért”?
A fenti lépések egy teljesen alapvető, de rendkívül fontos táblázathoz és eredményekhez, adatokhoz juttatnak téged.
Lesz egy listád arról, hogy
- mikkel foglalkozol
- honnan jön a pénz, és melyik szolgáltatásból mennyi bevételed származik
- melyik szolgáltatásra mennyi időt kell fordítanod
- melyik szolgáltatásodnál kb. milyen óradíjjal működsz
Ha most még nem méred pontosan a működésedet, az adataidat, akkor ezek az eredmények első körben nagy valószínűséggel csak közelítő értékeket fognak adni. De akkor is, már látni fogsz egy irányt.
Volt olyan konzultációm, ahol a 10+ éve vállalkozó coach óradíját számoltuk ki közösen – amit ő korábban sosem tett meg. Az jött ki, hogy egy Mekis hamburgersütő diák órabérénél alig kap több pénzt óránként. A “nagyon meglepődött” kifejezés egy nagyon lightos leírása annak, amit átélt akkor az a coach. Igazi “HŰHA” élmény volt ez neki, csak nem a kellemes fajtából.
Érdemes tehát évente 1-2 alkalommal leülni pár órára, és összeállítani ezt a táblázatot, kiszámolni, hogy éppen hogyan is állunk a bevételekkel, óradíjakkal, mert ezek sokat segíthetnek a tisztánlátásban.
5, Hogyan lehet ez még ennél is több?
Most pedig tedd egymás mellé a bevétel és a kiadás adatokat hónapról-hónapra. Ha a kettő összeér, vagy netalántán a kiadás többször több mint a bevétel, akkor itt van némi teendő. De minden oké! Hiszen most már sokkal jobban képben vagy, mint pár órával ezelőtt! Ha pedig tisztán látsz, akkor tudsz is változtatni a helyzeten!
De mellette nézz rá rendszeresen a bevételeidre és a kiadásaidra is. Amikor elkezd nőni a bevételi oldal, akkor egyre nagyobb örömmel fogod ezt a táblázatot is nézegetni. 🙂
Remélem hasznosnak találtad ezt a két cikket és benne foglalt feladatokat!
Az biztos, hogy ha ezeket a feladatokat akár csak önállóan is megcsinálod, akkor sokkal előrébb fogsz tartani, mint a legtöbb hazai szolgáltató egyéni vállalkozó!
Sok sikert kívánok neked, árazd jól magad, hajrá! 🙂
Ha pedig kérdésed van, keress nyugodtan!