Kezdjük egy érdekes gondolatmenettel:
áremelés-e, ha fele annyit keresel, mint mindenki más, és emiatt felhúzod az áraidat?
Ritkán szokott abból vita lenni, hogy ha 5-10-20 éve dolgozol egy lényegében bármilyen vállalatnál, akkor garantáltan jóval kevesebb a fizetésed, mint annak, akit múlt héten vettek fel a céghez, ugyanolyan pozícióba, mint amiben te is vagy.
A cégek többsége ugyanis jellemzően nagyjából inflációkövető, esetleg azt némileg meghaladó fizetésemeléseket adnak, tipikusan évente egyszer. Ezen még javíthat az, ha van valamilyen bónusz rendszer a cégnél, vagy van valami karácsonyi “pulykapénz”.
Az elmúlt bő tíz évben a mukaerőhiány jóval felfuttatta a fizetési sávokat magyarországon. Így akit újonnan felvesznek egy régi kolléga mellé, az nem ritkán másfélszer, de akár közel kétszer annyit is kaphat, mint a régi kolléga. Mondhatni, hogy van némi bérfeszültség a két ember között. Erre tipikusan mi a megoldás a cégeknél? A fizetési egy titkos információ, nem beszélhettek róla munkavállalóként egymás között.
De ha a régi kolléga nem kacsint át pár másik céghez, és nem szerez be egy fizetési ajánlatot, akkor lényegében garantáltan sokkal kevesebbet keres, mint egy újonnan felvett kolléga. Ez jó stratégia lehet, azonban ezt is el kell játszani pár évente, hogy megfelelő szinten tartsuk a fizetésünket.
Erre kevesen mondják azt, hogy mekkora köcsög vagy, hogy ezt játszod a céggel, vagy ha ez valamiért nem jön be, akkor céget váltasz, hogy végre annyi fizetésed legyen, amiből normálisan meg tudsz élni, évente egyszer el tudsz menni 1-2 hétre nyaralni, és netalántán még valamiféle öngondoskodási, megtakarítási dolgot is tudsz finanszírozni. Tehát messze nem arról beszélünk, hogy a hátsó kertbe egy harmadik medencét is szeretnél építettetni. Erre azért ritkán szokás azt mondani, hogy mennyire pénzéhes, etikátlan szar alak vagy, mert tiszta sor: meg szeretnél élni, és jól szeretnél élni. Te is, mint ahogy mindenki más is.
Na most ezt vetítsük át a vállalkozási létre.
Ha most a piaci átlag alatt keresel, és a számokat megnézve nem tudod kitermelni a megélhetési költségeidet, és emiatt árat emelsz – lényegében, hogy megélj, és pár hónap múlva is ki tudd fizetni a számláidat -, akkor az most etikátlan- pofátlan áremelés, vagy igenis indokolt?
Tehát nem arról van szó, és nem azért emelsz árat, hogy a 3 éves autódat le tudd cserélni egy új szalonautóra.
Így indokolt az áremelés vagy sem? Szerintem tudod a választ.
Ezzel együtt szerintem nem jó irány az ész nélküli áremelés. Az az áremelés viszont indokolt, aminél a matek!!! azt mutatja, hogy HA NEM emelsz árat, akkor bizony zsömlén és parízeren kell élned. De ehhez le kell ülnöd, és ki kell ezt számolnod.
A hasrapacsi módszert már jóideje nem preferálom, mert nem célravezető és kész.
Szóval ha a matek azt mutatja, hogy te áremelés nélkül is elegendő bevétellel – és profittal – rendelkezel, és fogsz várhatóan rendelkezni a következő hónapokban, akkor egyáltalán nem KELL neked árat emelned.
Azonban valószínűleg az ebbe a kategóriába esők lesznek kisebbségben.
De mi van akkor, ha csak egy kicsit mínuszos a matek, vagy te kifejezetten nem szeretnél árat emelni?
Ebben az esetben is lehet több választásod is.
Például végignézheted a vállalkozásod, és megkeresheted azokat a pontokat, amiknél tudod még növelni a hatékonyságodat. Egyszerűsíthetsz egy-egy folyamaton, automatizálhatsz valamit, kidobhatsz felesleges lépéseket, rendszereket. Vagy akár kiszervezheted az adminisztrációt például egy virtuális asszisztensnek.
Vagy például árat emelhetsz úgy is, hogy nem emelsz árat.
Igen, jól érted: áremelés áremelés nélkül.
Egy egyszerű példa: eddig egy órás volt a coaching ülés, amit X Ft-ért adtál, de mostantól csak 50 perces lesz – ugyanúgy X Ft-ért. Eddig benne volt a grafikai csomagban az, hogy névjegykártyát is tervezel az ügyfélnek a logó meg a weboldal design mellé, mostantól a névjegykártya tervezés kikerül a csomagból, de annak az ára nem változik.
A cikknek még közel sincs vége, olvass tovább! – és ha eddig érdekesnek találtad, kérlek itt iratkozz fel a további hasznos tartalmakért!
Na de mi van akkor, ha elég mínuszos a matek?
Akkor bizony baromira árat KELL emelned, nincs mese! Mondhat bárki bármit, ha a papíron a számok azt mutatják, hogy nem fogod tudni kifizetni a számláidat, akkor árat KELL emelned.
Ehhez persze hozzá kell tenni azt is, hogy a vállalkozásod többi pontja is rendben kell legyen: jó minőségben szolgáltatsz az ügyfeleknek, határidőre, jó kiszolgálással, jó folyamatokkal, stb.
Érdemes először átnézni a dolgaidat, hogy hol vannak elakadások, hol lehet valamin javítani, optimalizálni. Erről is szól a KATA áremeléses videóm második része, amit itt találsz: https://youtu.be/sI9ub_eVHlM
Az esetleges áremelés előtt tehát legyen az az első pont, hogy megnézed, hol- és hogyan tudnál javítani, optimalizálni a vállalkozásodon. Ha pedig nem találtál ilyen pontot – miután tényleg, alaposan átnézted és átgondoltad a dolgokat -, akkor jöhet az áremelés – ha tényleg szükség van rá, mert mínuszos a matek.
De itt megint visszatérünk oda, hogy le kell ülni, és ki kell számolni, hogy mennyi az annyi. Plusszos leszel vagy mínuszos? Ha ezt nem teszed meg, már a startmezőn elvérhezel!
Ehhez a legegyszerűbb az, ha megnézed az elmúlt 3-6 hónap kiadásait és bevételeit. Írd össze ezeket akár csak néhány nagy kategóriába rendezve, és nézd meg, hogy mi az átlag:
- átlagos családi kiadások / hó
- átlagos vállalkozási kiadások / hó
- átlagos bevétel / hó
Kérdés még, hogy ezekben a kategóriákban van-e emelkedő vagy csökkenő trend, és ha van, akkor hol? Ha nőnek a kiadásaid, de a bevételed szemmel láthatóan stagnál, akkor az egy erős felkiáltójel. Ha nőnek a kiadásaid, de nőnek a bevételeid is, akkor még mindig gondolkodhatsz azon, hogy milyen ütemben nő az egyik, és milyen ütemben nő a másik, és mi várható a következő pár hónapban. Van-e elég ügyfeled, rendben működik-e az ügyfélszerzésed, stb.
Szóval ne hallgass senkire!
Se arra, aki azt mondja, hogy mindenképp árat kell emelned a KATA változás, a rezsi- és infláció emelkedés miatt, se arra, aki azt mondja, hogy az áremelés mekkora szarfejség már a részedről mindenki mással szemben!
Ne hallgass senkire! Nézd meg, mit mondanak a számok, és dönts az alapján!
Ha pedig jól jönne egy külsős szem a vállalkozásod folyamatainak az átnézéséhez, hogy vajon hol, min és hogyan lehetne optimalizálni, keress bátran és segítek! Átnézzük az általad kiválasztott folyamatot vagy folyamatokat, szétszedjük darabjaira és együtt átgondoljuk, hogy lehet-e rajta még finomhangolni valamit.
Ha pedig az árazásodon szeretnél javítani, akkor érdemes az Árazd jól magad! online kurzussal kezdened, aminek a segítségével önállóan irányba tudod állítani magad és a szolgáltatásaid helyes árazását. Meg fogod tudni határozni azt az árat, amit el kellene kérned az ügyfeleidtől már most. Így látni fogod, hogy mi a cél ár a szolgáltatásaid árazását tekintve, ahova akár több lépésben is, de el kell jutnod ahhoz, hogy normálisan meg tudj élni.
Ehhez a programhoz most adok egy olyan bónusz konzultációt is, hogy ha a vásárlást követő 7. napig feldolgozod a teljes tréninget, akkor kapsz egy bónusz, díjmentes másfél órás konzultációt a csomagban foglalt konzultáción felül!
Ne feledd: az első lépés az, hogy leülsz egy órára, összeszámolod az elmúlt hónapok bevételeit és kiadásait, és megnézed, hogy mit mutatnak a számok! Plusszos vagy vagy mínuszos? Látsz-e valamilyen trendet ezekben?
A második lépés, hogy átnézed a vállalkozásodat, hogy mely pontokon és hogyan tudnál optimalizálni – akár költség fronton, akár folyamati szempontból. Ez több időt vesz igénybe, de mindenképpen hasznos és nagyonis megéri!
A harmadik lépés az, hogy részletesen belemész az egyes szolgáltatásaid árazásába, és megnézed, hogy milyen árakkal kéne- illetve tudnál működni profitábilisan. (ebben lehet nagy segítség számodra az Árazd jól magad! online kurzus) Ha pedig az jön ki, hogy árat kéne emelned, akkor meg kell határozni ennek a lépéseit. Mert egyáltalán nem biztos, hogy mondjuk egy lépésben érdemes és javasolt neked egy nagy áremelést meglépned. Ezt is érdemes tudatosan átgondolni és megtervezni, különben visszafelé is elsülhet a dolog.
Tehát a mondandóm lényege: foglalkozz többet és tudatosabban az árazásoddal!
Ha a fentiekben jól jönne a profi segítség, keress bátran!
További hasznos tartalmakért iratkozz fel a hírlevelemre itt: