Milyen gyakran kell az árazással foglalkozni?

Az árazásunk felülvizsgálata, ellenőrzése és rendbe rakása egy folyamat. Egy hasonló folyamat, mint bármi másé a vállalkozásunkban.

Nézzünk egy általános példát: kialakítunk egy új szolgáltatást vagy terméket. Először is, azt ki kell találni. Mire van piaci igény, mit szeretne kapni a célközönségünk, és milyen formában, milyen tartalommal.
Ha megvan a termék vagy szolgáltatás, akkor azt el is kell juttatni valahogy a potenciális ügyfelekhez. Ez történhet organikusan vagy hirdetések segítségével is. Először csak pár vásárlónk lesz, aztán ideális esetben egyre több. Elkezdünk visszajelzéseket kapni, és rájövünk, hogy itt-ott min lenne érdemes javítani, változtatni, hogy még jobb legyen a termékünk, és még könnyebben, még több embernek tudjuk azt eladni.
Ez egy nagyon leegyszerűsített példa természetesen, de azt azért jól reprezentálja, hogy egy új szolgáltatás bevezetése és értékesítése, finomhangolása nem egy egyszeri, egy órás feladat.

Ugyanez a helyzet az árazással is. Nem lehet egy-két óra alatt tökéletesre csiszolni, és aztán évekig elfelejteni, hogy “na, ezt a feladatot kipipáltuk, mehetünk tovább”.

A jelenlegi gazdasági környezetben érdemes az árainkat fél- de inkább negyedévente felülvizsgálni.

Még mindig nem túl olcsó? Még mindig van rajta kellő profitom? Még mindig elég fogy belőle? Ha valahol pedig nem stimmel a válasz, akkor annak pedig utána kell menni, hogy hol és hogyan csúszik el a dolog.

Szóval ez a téma egy ugyanolyan odafigyelést igénylő dolog, mint egy Facebook hirdetés: attól, hogy egy-két éve elindítottál egy Facebook hirdetést, és az akkor jó volt, még nem biztos, hogy ma is ugyanolyan jó lesz, és ugyanolyan jól teljesít a mai környezetben, mint egy-két évvel ezelőtt. Ergo, ha jobb eredményeket szeretnél, akkor muszáj változtatnod a hirdetésen: a címsoron, a szövegezésen, a képi világon, a célközönségen, stb. Pontosan ugyanígy kell foglalkozni az árazással is. Nem egy-két évente, hanem sokkal gyakrabban.

Ha az egyik oldalon belapátolod az ügyfeleket, és veszik is a szolgáltatásod, viszont rosszul árazod azt, akkor azt fogod érezni, hogy sokat dolgozol, jön is a pénz, de sosincs annyi, mint amennyit úgy igazán szeretnél.

Tudom mire gondolsz: ha nincs elég érdeklődő, akkor minek az árazással foglalkozni?

Egyrészt azért, hogy a kevesebb érdeklődő-vevő is olyan árat fizessen neked, ami nem csak a vegetálásodhoz elég.
Amikor meg bepörögnek az események, már kevésbé is lesz időd és energiád az árazásoddal foglalkozni – ha akkor állsz neki az alapoktól rendben rakni -, és így amikor már sorban jönnek az ügyfelek, akkor sem fogsz igazán jól megélni belőlük.

Másrészt az árazást is lehet és kell is tesztelni. Mi az, amit a te piacod hajlandó kifizetni az adott szolgáltatásért? Milyen formában, hogyan érdemes az áraidat meghatározni és prezentálni az ügyfelek felé? Mikor érdemes elindítanod a kampányodat ahhoz, hogy a kívánt időben jöjjön be az a bevétel, amit szeretnél?

Ezek a kérdések már nem csak a matekról és az árak számolgatásáról szólnak. Ez már kezd egyre inkább a vállalkozásfejlesztésbe hajlani. És ezt nagyon jól érzed és gondolod. Egy jó árazási tanácsadó nem csak az árakkal foglalkozik, hanem magával a vállalkozással is, és az abban működő folyamatokkal.

Lehet “jó” az árazásod, ha nem működik az ügyfélszerzésed, akkor nem sokra mész a “jó” árakkal.
Lehet “jó” az árazásod, ha nem tudod hatékonyan és jól kiszolgálni az ügyfeleket, akkor nem sokra mész a “jó” árakkal.
Lehet “jó” az árazásod, ha nem tudod határidőre leszállítani kiváló minőségben a szolgáltatást, akkor nem sokra mész a “jó” árakkal.

De ugyanez igaz fordítva is!
Működhet jól az ügyfélszerzésed, ha nem jó az árazásod, mindig aggódni fogsz a kifizetendő számlák miatt.
Kiszolgálhatod jól és hatékonyan az ügyfeleket, ha nem jó az árazásod, sose fogod elégedettnek érezni magad anyagilag.
Leszállíthatod határidőre a kiváló minőségű munkákat, ha nem jó az árazásod, az álmaid továbbra is csak álmok maradnak.

Tehát kérlek: foglalkozz többet az árazásoddal!
3-6 havonta vizsgáld meg az árazásodat, a szolgáltatásaidat, a folyamataidat, hogy minden rendben van-e.

Aztán még nézz rá a bankszámlaegyenlegedre is, és ha nem mosolydsz el, akkor a fenti pontokkal még biztosan van egy kis dolgod – hogy hónapok múlva már örömmel nézhesd azt az egyenleget.

Ha gyorsabban célba szeretnél érni, ha biztosabbra szeretnél menni az áraid helyes meghatározásában, akkor keress bátran, segítek!

Ha nagyrészt önállóan fejlesztenéd magad, akkor az Árazd jól magad! kurzust ajánlom, utánkövető könzultációval.

Ha pedig mélyen bele szeretnél menni a dolgokba, és egy komplex vállalkozás átvilágításra- és fejlesztésre vágysz, akkor a mentorprogramot ajánlom neked.

Ha pedig most még nem aktuális ez neked, iratkozz fel a hírlevelmre, amiben hetente egyszer hasznos gondolatokat osztok meg a vállalkozásfejlesztés és árazás témakörében:

Bejegyzés megosztása

Tovább olvasok

Az év végi NAGY áremelés kérdés

A KATA változás bejelentése óta sokszor felmerült, hogy megnövekednek a vállalkozók költségei, meg nagy az infláció, meg még rezsiemelés is van, úgyhogy mindenki árat emel. Ezt a “mindenki árat emel”, vagy azt, hogy mindenkinek árat KELL emelnie pedig egész sokan kifogásolják, hogy ez nem feltétlenül helyes út – akár erkölcsileg, akár mondjuk a piaccal, a vásárlókkal szemben.

Megjelennél az online térben, de nem tudod hogyan csináld?

Gyere, beszéljük át az elképzeléseidet!