A munkaidőd hány százalékában termelsz?

Annak ellenére, hogy a bankszektorban nagyjából 5 évig foglalkoztam lakossági termékek árazásával, a szabadúszói vállalkozói létem első bő egy évében nem fordítottam figyelmet a saját árazásom kialakítására, ellenőrézésre.

 

Azon volt a fókuszom, hogy elinduljak, legyen egyre több megbízás, egyre több ügyfél, egyre több referencia, egyre több ajánlás – az egyre jobb minőségű munkáért cserébe.

 

Persze, hébe-hóba szépen lassan emelgettem az áraimat. Amiket aztán mindig kérdés nélkül, már én, saját magam letörtem: őt a Józsi ajánlotta; Julika jó ismerős; hú, ezt az árat biztos sokallni fogja Pistike.
Mindig találtam okot arra, hogy az ügyfél kérése nélkül rögtön kicsit (nagyon) letoljam a gatyát, és erre vagy arra hivatkozva adjak kisebb-nagyobb kedvezményt az árajánlatban.

Nem igazán jött ki így a matek, de mindegy, építkezünk, tanulunk, tolni kell a melót, hogy egyre jobban menjen a biznisz.

Aztán tavaly év végére már besűrűsödtek a munkák, a feladatok és a konzultációk. Muszáj voltam megállni és elgondolkodni a dolgon: ha ennyire pörög minden, hogyhogy nincs kiakadva a bankszámlám egyenlege?

Leültem, végiggondoltam a projekteket, és a mögötte lévő matekot is. Mivel mindent mérek, ezért könnyen és gyorsan összeraktam, hogy bizony túl alacsony árakon dolgozom. Ami az ügyfeleimnek jó, nekem viszont nem.

Rá kellett jönnöm, hogy itt és most abba kell hagynom a kedvezmények osztogatását mindenféle kitalált címszóra hivatkozva, amit egyébként egy ügyfél sem kért, hanem rögtön kérdés és kérés nélkül megkapott. Ezzel együtt pedig több lépcsőben, de lassan árat is emeltem. Még így is csak a középmezőnybe tartozom, de leglább már nem az olcsó kategárióban tengődöm.

A másik fontos felismerés pedig most januárban volt.

Mivel pontosan mérem a munkaidőmet, ezért projektekre, feladatokra bontva tudom, hogy mikor, mivel, mennyit foglalkoztam.

A mivel foglalkoztam részt pedig két csoportra lehet bontani: a (kvázi pénzt) termelő feladatokra és munkákra, és a NEM termelő feladatokra.

Termelő feladat az, amikor egy ügyfél projektjén dolgozom, vagy konzultációt tartok, amit kifizetnek.
NEM termelői feladat például ez a poszt, mert ezt senki nem fizeti ki nekem. Persze, ez kommunikáció, brand építés, ügyfél érintés, és ha ezek nincsenek, akkor sokkal kevesebb ügyfél bízna meg bennem, mert sokkal kevésbé tudna “leinformálni”, megismerni és kapcsolódni hozzám. De a lényeg, hogy ennek a posztnak az elkészítését nem tudom kiszámlázni senkinek. Ahogyan például a Szabadúszó Születik Podcast adások elkészítését sem tudom kiszámlázni senkinek, és abból sincs önmagában bevételem. De most nem is ez a lényeg, csak a példa kedvéért írtam.

Szóval most januárban ránéztem a novemberi és decemberi feladatokra, és, hogy mivel mennyi időt töltöttem.

Mellbevágó volt, hogy a MUNKAidőm 39 és 40%-ában NEM termelői munkát végztem ebben a két hónapban. Ez rengeteg idő!

Tehát a kedvezmények ész nélküli osztogatása, és az áremelés mellett mivel lehet még a bevételeinket növelni szinte azonnal?

Azzal, hogy kevesebb – sokkal kevesebb –  NEM termelői feladattal foglalkozol, és több termelői feladatot végzel el a felszabaduló időben.

Persze, ez akkor lehetséges, ha már vannak megbízásaid, és azokkal ki tudod tölteni a felszabaduló időt. És persze, nem lehet és nem is szabad teljesen leépíteni a NEM termelői feladatokat, mert igenis szükség van a posztokra, a Facebook csoportokban való jelenlétre, stb.

Az üzenet inkább az, hogy egyrészt mérd te is az egyes feladatokra fordított idődet. Ismerd fel és tudd, hogy melyik termelői feladat, és melyik NEM termelői feladat.

Végül pedig, hogy a következő pár hónapban nézz rá ezekre a számokra, és nézd meg, hogy a termelői és a NEM termelői feladatok aránya megfelelő-e, kell-e, lehet-e egyik vagy másik irányba tolni az arányon.

Mert néha muszáj, még ha fáj is. Nekem is fájt kihagyni két Szabadúszó Születik podcast adás elkészítést – de most muszáj volt ezt meglépni, mert annyi volt a munka, hogy reálisan egyszerűen nem tudtam máshonnan időt elcsípni. (máshonnan is elcsíptem egyébként)

Szóval: mérd az idődet, és kövesd nyomon, hogy valóban úgy alakul-e a termelői munkaidőd, mint ahogyan azt most érzésből hiszed!

Bejegyzés megosztása

Tovább olvasok

Árazás workshop tematika

Pár napja írtam a hírlevelemben és a Facebookon is, hogy a kávézó, ahova járok, március végén 28%-kal megemelte a pohárnyi tiramisu árát. Ezen a héten újabb áremelés

Workshop tervezés backstage

Nézzük csak, mik kavarognak bennem, amik ha kezdő vállalkozó vagy, vagy erősen introvertált vagy, esetleg szimplán csak sokat küzdesz az imposztor szindrómával, akkor ezek ismerősek

Megjelennél az online térben, de nem tudod hogyan csináld?

Gyere, beszéljük át az elképzeléseidet!